UNDER CONSTRUCTION !

Sunday, March 27, 2011

Mari kita ubah prinsip ; CINTA SEMESTINYA PERLU DIMILIKI :)

Assalammualaikum , readers.
Hari ni [alhamdulillah] Fairy sedang melalui hari yang sangat gembira bersama keluarga walaupun WITH OR WITHOUT MY DAD :D
hahaha.
LOL. Lupakan hal itu -.-''



Tadi, buka blog,
terkejut beroook! :O
2100 viewers ? O.o
pelek -.-''
apapun, terima kasih :)
fairy, xpentingkan follower -.-''
cuba tgok profile fairy,
banyak je follow,
tapi, kalau bab baca? mmg fairy jenis memilih tajook XD
*kecuali bestfrend laah :)



Jom..Jom.. Kita kembali kepada tajuk.
Hari ni, Fairy nak beritahu satu pendapat fairy laaah :)
Fairy nak cuba buang kata-kata 'motivasi' ni.
fairy nak TEGASKAN ;
CINTA SEMEMANGNYA PERLU DIMILIKI :)



maaf,
jika ada orang yang tidak sependapat dengan Fairy.
Tapi, cuba anda tolong *lihat+baca+fahami* apa yang cuba fairy sampaikan.
Fairy ingin berikan sebab untuk menyokong prinsip BARU ni :)



1. Hakikat..
Sebagai manusia, kita perlu terima qada' dan qadar yang ditetapkan. akan tetapi, kita masih mampu mengubah takdir kita. Tidak bermakna , pencuri dia sudah ditetapkan menjadi pencuri! tetapi MEREKE YANG PILIH UNTUK MENJADI PENCURI! We have our own CHOICES! We decide it.

Bagi sesuatu yang berkaitan cinta, ingin Fairy jelaskan HAKIKAT ITU penting. Hal ini kerana, conth! Katakanlah A ni dia kasih akan B yang sudah pun dimiliki. then A kata :

'tak pe. saya akan bahagia untuk awak'



[ini adalah kata-kata yang boleh fairy kata HIPOKRIT! Maaf, bagi Fairy jelaskan mengapa]
bagaimana A ingin merasakan kebahagiaan B sedangkan dia pasti tersungkur dalam medan perjuangan dia??
B yang merasai kebahagiaan, adakah A rasakan kebahagiaan.
so, jawapan mudah,



LUPAKAN B!
RAPATKAN DIRI DENGAN ALLAH.
Dia Maha Penyayang.
Jangan risau, Mencintai Allah jauh lebih istimewa :)



bagaimana ? *aaah. soalan ni fairy xboleh jawab sekali. fairy tiada pengalaman. tetapi, think positive., adakah kita mahu merosakkan kebahagiaan sendiri kepada orang yang jelas sekali tidak akan pernah membahagiakan kita? KITA YANG MEMBUAT DIRI KITA BAHAGIA KERANA DIA! NAMUN, adakah DIA MEMBAHAGIAKAN KITA???



so, untuk jawapan lupakan :
Mintalah petunjuk Allah.
[ini jawapan paling selamat.]



Sepertimana dalam Surah Al-Mu'minun @ Al-Ghafir ayat 60 : kalau xsilap.
"Berdoalan kepadaKu , nescaya akan aku perkenankan doaMu"



Kunci kekajayaan serta kebahagiaan kita kelak ialah KESABARAN MENANTI JAWAPAN ALLAH :)



itulah huraian kepada hakikat.
2. Tidak berguna.
katakanlah C suke dekat D.
Tapi, D ni dah ada pasangan pilihan dia sendiri.
N then, Kawan C, E cubalah pukul C supaya jangan menangis.
C pon katalah dekat kawan dia :



"E, Cinta tidak semestinya dimiliki."



E, compem xberani nak cakap sesuatu yang jelas sekali akan menyakiti hati C yang sarat suke sangat dekat D.
Fairy lantang bersuara kerana fairy xmahu ada orang yang mempunyai prinsip sedemikian.
SAYANGI DIRI SENDIRI, KAWANKU SEKALIAN.
Tolonglah,
jangan hancurkan hidup kerana CINTA.



Mari, Fairy huraikan sebabnya.
Hal ini kerana, adakah C akan bahagia dengan kehidupan dia? adakah dia sanggup melalui kehidupan dia di atas kegembiraan D? Cop, mampukah dia bertahan? Lambat laun, pasti cuba melupakan D!
Kerana? Tidak sanggup menanggung beban melihat kegembiraan D.
cerita dia sama sahaja dengan huraian pertama fairy tadi.
erti KEGEMBIRAAN SENDIRI PENTING!!
penawar dia :



Lupakan D! Cari bahagia sendiri.
dekatkan diri dengan Allah.
yang jelas sekali, TIDAK AKAN PERNAH BERTEPUK SEBELAH TANGAN.
KERANA CINTA KITA DIMILIKI SEPEUHNYA OLEH DIA!
:')



3. Kesedihan.
Disebabkan kata-kata ini juga,
terjadnya KES BUNUH DIRI.
-.-'' alah! balik-balik org bunuh diri sebab CINTA, cinta DITOLAK, ditinggalkan n blablabla.
ya, ya. Fairy mengerti.
fairy pandai berbicara.
tapi, apa yang fairy kata ialah,
fairy belajar dari sekeliling.
Persekitaran kita terlalu luas.
semua perkara banyak terjadi.



yang buat fairy rasa sedih,
ORANG ISLAM JUGE YANG BUAT PERKRA dibenci Allah tu.
Geleng kepala baca.
ada pula prinsip begini :



"biarlah di dunia, saya tidak dapat miliki dia, di Syurga kelak, saya yakin saya mampu"



:)
jawapan selamat. tapi, masih tidak mahu lupakan orang tu, bukan?
ya, fairy paham. cinta mungkinlah bahagia.
Cinta memang suci, tidak fairy nafikan.
namun, seberapa sucikah cinta itu, manusia sendiri mencorakkannya
sama ada ke jalan yang diredhoi Allah ataupun sebaliknya.
Namun, sebagai Manusia,
kita perlu yakin dengan ketetapan Allah :)



Manusia merancang, Allah juga merancang,
tetapi Perancangan Allah juga yang menjadi :D



4. Hargai diri sendiri.
Anda hidup di Muka bumi ini BUKAN UNTUK DISAKITI.
BUKAN UNTUK MERASAI KEPERITAN.
BUKAN UNTUK DISIA-SIAKAN.
Hidup nyata sekali sangat bernilai.
Untuk kita merasai pelbagai cabaran :)
ya,
hidup ini tidak bermakna tanpa cabran :) termasuk kesedihan?
tapi,
apagunanya ksedihan yang BERPANJANGAN??
Kita perlu cari kebahgiaan.
everyone DESERVEs to have their own happiness , right??
jadi, tidak perlulah bersedih.



'janganlah kamu bersikap lemah dan bersediha hati, padahal kamulah orang yang tinggi drjatnya jika kamu orang yang beriman'



fairy xingat surah apa. Fairy just ingat ayat 139.
Surah ? Sama ada Al-Imran atau pun Al-Baqarah.
nanti, fairy check balik.
Ayat itu boleh dijaikan semangat [InsyaAllah]



Umumnya,
Kepada readers yang ada prinsip ni,
fairy merayu,
tolakkan ='(
usah pentingkan kebahagiaan orang lain ;lebih drpada kebahagiaan kita.
Melainkan, jika anda sanggup dan anda masih punya prinsip ni,
tidak mampu fairy halang.
fairy cube menasihati anda semua.
Fairy tidak mahu ada lagi manusia yang serahkan JIWA RAGA UNTUK cinta terhadap MANUSIA yang sekadar mengambil kesempatan.



Baca ni :
"Masih ada manusia di luar sana yang akan MEMBAWA PELITA BERSAMANYA. biarlah, ia malap. Namun, kita masih terang bersamanya. Dan pasti, dalam perjalanan itu, dunia pasti akan kembali terang. kerana apa? kerana, anda pasti menjumpai ramai orang bersama pelita mereke. Biarlah ia malap, cukup untuk anda berdua, tetapi, apabila banyak, ia akan terang menerangi dunia.



maksud fairy disini,
anda dalam lndasan yang betul bersama si dia :)
bersama-sama orang yang lain yang memilih kebahagiaan :)



Jadi,
fikirkan baik-baik, ya?
Fairy mengerti,
cinta sememangnya sukar dilupakan.
tetapi, jika kita mahu Allah di samping kita,
bersama-sama kita,
percayalah,
persona si dia mampu kita tolak dengan mudah.
[insyaAllah.]



Jika, masih sukar,
Merintih, merayulah pada Allah.
Dia Maha Adil dalam perancanganNya.
tolong,
JANGAN MEMPERSOALAN TAKDIR ALLAH.
contohnya seperti ;




"Ya Allah, kenapa perlu hamba terima semua ini?"
Tapi kita perlu berdoa :
"Ya Allah, bagaimana cara untuk hamba selesaikan masalah ini."



Kerana apa, kita sebagai hamba SANGAT TIDAK LAYAK BERKATA BEGITU PADA TUHAN!
elakkan menapat dose FREE macam tu.
Ketahuilah, ada hikmah disebalik semua yang Allah berikan.
Suatu hari nanti, anda mengetahui jua :)
kuncinya : sabar untuk meraih kegembiraan.




oklah, memeber-memberku sekalian.
Laa Tahzan , ya :)
[jangan berseedih]
Kegembiraan pasti datang, InsyaAllah.
Yakin..Yakin :)



Jelas sekali.,
cinta perlu DIMILIKI:)
Mari, kita berdoa. Tidak lama. :) Tadah tangan semua.




Bismillahirahmanirrahim.



Ya Allah Ya Illahi Ya Rabbi,
kami memilikiMu.
Cukuplah Engkau di hati kami,
Tiada yang lain dihati kami melainkan Engkau,
cahaya Kami iaitu Muhammad S.A.W, selawat keatasnya,
Tiada Tuhan SelainMu.



Ya Allah Alimul Hakim,
Sangat kami ketahui bahawa Engkaulah pemilik kepada diri kami.
Ampunkan kesalahan kami yang coba berputus asa dari rahmatmu.
siapalah kami yang hendak mempersoalkan kekuasaanMu.
Kami cuma hamba, hamba yang KHILAF, hamba yang JAHIL, hamba yang HINA, hamba yang LEMAH.
Oleh kerana itu,
kami cuba mengembalikan keyakinan ke atas diri kami atas izinMu , Ya Allah.
Kami meminta kekuatanMu ke atas diri kami.
Kami mmeminta petunjukMu ke atas diri kami.
Kami meminta kebijaksanaanMu ke atas diri kami.
Kami meminta kemuliaanMu ke atas diri kami, Wahai Allah.



Ya Allah Ya Waduud.
Kami serahkan hidup kami,
mati kami,
hanyalah UntukMu, Ya Ali. hanyalah untukmu, Ya Ali. Hanyalah untukMu, Ya Ali.
Jangan Engkau pesongkan hati-hati kami,
jangan Engkau membuka pintu kemiskinan pada hati kami.
Kami merayu dengan sesungguhnya.



Ya Allah Ya Sobur.
Ciptakanlah kesabaran keapada kami agar kami sentiasa sabar dalam menghadapi ujianMu.
Engkau peliharalah kami daripada melakukan perkara yang melanggar perintahMu.
peliharalah mata kami, Wahai Allah.
peliharalah telingan kami, Wahai Allah.
Peliharalah minda kami, Wahai Allah.
peliharalah tangan kami, Wahai Allah.
Peliharalah kaki kami, Wahai Allah.
daripada melakukan kejahatan di muka bumi ini,
yang jelas sekali menggunakan anugerahmu yang tidak ternilai yakni udara di sini.
kami ambil dariMu, namun kami masih mahu menyakitimu.
Rugilah kami, Ya Allah jika kami tidak mendapat ampunanMu.



Rabbana Aatina Fiddunia Hasanah. Wa Fil Akhiratil hasanah. Wa qina a'zabbannar. Wasallah hu alaihi Muhammad wa ala alihi wasohbihi wassalam. Walhamdulillah hirabbil A'lamin. Takaballahhu minkum.
[Minna wa minkum taqabbal , Ya Karim]



:)
Alhamdulilah.



p/s : Kawan-kawan yang mengerti fairy, korang faham kan post ini untuk siapa. .................... :) Ya, untuk semangat. Yakin.. Yakin.. :D
p/p/s : Alhamdulillah. Lapang dada setelah menulis ini semua. InsyaAllah bermanfaat kepada anda semua.

No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...