UNDER CONSTRUCTION !

Friday, August 31, 2012

Aku kembali ke tempat asalku..




Assalammualaikum...

Fairy dh kembali memulakan persekolahan setelah keluar drpada KISAS. tiada rezeki fairy untuk teruskan pjuangan di sana, untuk terus mengutip mutiara3x bharga di situ, but, InsyaAllah fairy akan teruskan pjuangan Islam ini. InsyaAllah fairy akan sahut walaupun plbagai rintangan yang akan fairy hadapi. sbb kita satu, satu pjuangan tu tak mudh. ada yang menerima juga ada yang menolak. dan macam3x lagi. fairy hanya tahu menulis. fairy xkuat dalam bbicara. jd, ini cara Fairy.









Baiklah. Sudah sminggu Fairy jd pelajar SMART [Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Rahman Talib], sekolahku yang dicintai. Sekolah yang banyak mgajar erti pengorbanan, kasih sayang, persahabatan dan banyak lagi. kerana itu, SMART sntiasa di hati fairy. banyak kenangan yang xmungkin fairy lupakan. Pada hari pertama psekolahan, fairy akui btapa 'AWKWARD' nya fairy. Fairy sukar nak sesuaikan diri dengan suasana yang dahulunya fairy hadapi. fairy sdiri xpasti kenapa. 








Ini bukanlah satu 'phinaan' 'komen jahat' atau apa. tapi, sungguh, Fairy rse beruntung mjadi pelajar KISAS walaupun hanya smentara waktu. Banyak tarbiyah yang fairy terima. pkara-pkara yang buat fairy 'awkward' apabila bhadapan dengan 'muslimin'. untuk dibawa berbicara. untuk bertembung. semua tu, benar3x menyeksa. Fairy minta maaf. tp, ini sekadar luahan hati *sedikit*. Fairy xkesah kalau sahabt3x nak cakap fairy begini dan begitu. tp, ketahuilah ini hanyalah keluhan yang hanya mahukan perubahan.






Agak janggal apabila fairy bjalan tetibe, 'muslimin' di sana tidak bhenti atau bjalan laju apabila btembung. serius fairy katakan, SANGAT JANGGAL. Apabila fairy jalan, fairy lihat muslimin, fairy dalam keadaan yang bhenti atau lalu jalan lain. ada, waktu hari selsa kelmarin, fairy berseorangan. fairy mahu turun tangga. namun, ketika itu terdapat dua org muslimin sedang duduk di tangga. seorang menyandar di dinding. seorang lagi menyandar di tepi tangga. mereka nampak fairy, lalu mereka memberi ruang untuk fairy jalan. bmakna, fairy akan bjalan diantara kedua-duanya. fairy terus kembali naik atas. n salah seorangnya bkata ;








"Jalan je la!" n fairy turun. fairy pandang bawah dan fairy kata 
"boleh kamu ke tepi?" dia bangun dan mberi laluan untuk fairy. manakala, seorang lagi masih duduk menyandar di dinding. tak mengapa! fairy boleh terus jalan laju. fairy jalan dan kira-kira dua steps di belakang muslimin tu, fairy lajukan jalan. n TIBA-TIBA :
"UIsh! Lajunya jalan!" time tu Fairy rse nak balas sesuatu. Tapi, apa gunanya? kalau fairy cakap, adakah mereka akan terima pendapat fairy? Fairy terus jalan sehingga fairy btemu dengan athirah, izzatul dan nana.





Ini komen Fairy :
Susah untuk fairy atasi masalah ini! Inilah yang sebelum ini fairy lakukan. namun, sewaktu fairy di smart, fairy akan lalu sahaja kerana fairy juga tahu, fairy xbuat apa3x salah. fairy hanya jalan. tp, tarbiyah di KISAS banyak mengajar fairy. kita memang xbuat salah apa3x. mmg xsalah untuk kita bjalan di situ sbb tujuan kita adalah untuk turun bukan untuk menangkap attention muslimin itu. tp, cuba kita lihat dr sudut 'ikhtilat'. ianya berbeza. kalau boleh, fairy benar3x mahu mjaga iktilat fairy dengan kaum adam. Semua itu adalah harga diri kita sendiri. sekiranya fairy xmjaga hubungan fairy, bmakna fairy sudah mencalarkan harga diri fairy sebagai seorang wanita, seorang umat, seorang hamba! fairy xmahu semua itu blaku. Fairy plu jadi SOMBONG!! Fairy plu! Fairy mahu mjadi wardatul syauqah! Fairy mahu jadi mawar yang bduri! Fairy mahu mjadi wanita yang diggambarkan oleh Rasulullah SAW walaupun xmampu, tapi, xsalah untuk fairy usaha! 





wanita ibarat epal.
epal yang xbkualiti amat mudah dipengaruhi kerana ia bguguran di tanah.
Tapi epal yang tak mampu dibeli berada di puncak.
susah dipetik dan digapai.
Tkadang ia risau , kenapa tiada yang memetiknya.
lantas merendahkan dirinya dengan menggurkan diri menyembah tanah
SEdangkan Allah telah myediakan martabatnya tinggi dan hanya lelaki yang benar3x hebat  yang mampu.
[ingatlah wanita, aset kecantikanmu, pesonamu, suaramu dan semua yang bkaitan denganmu adalah milik yang bhak. bukan hak3x ajnabi.]





Seterusnya adab tatkala makan dan minum.
di KISAS, sebelum makan, kita akan tadah tangan untuk mbaca doa'. tp, di SMART fairy jadi takut untuk angkat tangan bdoa. bukan mahu menunjuk lagak, tunjuk baik, walhal itu hanya doa' makan shaja. semua org boleh lakukannya. jadi, fairy hanya mendah tangan dibawah dan terus mengucup tangan. dan, makan! kemudiannya, makan sambil bdiri. minum sambil bdiri. itu semua berkaitan dengan adab. cubalah buat pkara itu di KISAS, mungkin skali anda akan ditegur. mungkin juga mata3x akan tajam memandang anda. di situlah tempat untuk kita praktikkan adab. dhulu, fairy akui , fairy makan bjalan bdiri, fairy minum bdiri. kadang3x, fairy plu makan bdiri sbb nak cepat. xsempat kalau fairy makan di kantin sekolah. jadi otw nak ke kelas, fairy akan makan dan setibanya di kelas makanan dh habis. so, terus buat homework atau apa3x. tp, apabila fairy dh belajar, fairy plu mhormatinya. Inilah keindahan islam. mengajar kita untuk bradab dalam pmakanan kita. 








Fairy pcaya banyak halangan untuk fairy kekalkan apa yang sudah blajar ini. Benar kata DR MAZA, pkara yang paling sukar dilakukan adalah FASTAQIM KAMA UMIRT! Beristiqamah sepertima kamu telah disuruh! Xmudah. Tapi, Fairy akan cuba sedaya-upaya untuk teruskan semua ini!! Fairy akan cuba ajar kawan3x yang tdekat untuk lakukannya. dan fairy akan cuba sebarkannya seumpama wabak yang sedang merebak. Tidak kelihatan tapi mmberi impak! Fairy pcaya cara itu lebih bkesan., InsyaAllah. Tak mgapa sekiranya tiada yang mengikuti, tapi, setidaknya, kita tahu, pasti ada juga segelintir yang akan , InsyaAllah, melakukannya. Fairy gunakan cara Dakwah melalui tingkah laku yang Ibnu Batoota beritahu Fairy sewaktu fairy tanya padanya, bagaimana. 







Jadi, bmulalah fairy sebagai warga SMART kbali. sebagai pelajar SMART yang mencintai sekolahnya. fairy akan harungi segala rintangan demi meraih kejayaan.. InsyaAllah, kejayaan hakiki dalam meraih Mardhatillah!




p/s : fairy benar3x minta maaf sekiranya post ini banyak menyakiti warga SMART. faiy dahulu juga melakukan begitu. tapi, tolonglah. ini hanyalah sekadar luahan. Fairy xbniat untuk ubah SMART kepada sekolah agama atau apa. tapi, inilah adab kita sebagai penganut agama Islam yang suci dan indah. ini tanggungjawab kita bsama. bukanlah sekolah agama, TAPI masih wujud nilai AGAMA. itu maksud fairy. benar3x minta maaf.

No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...