UNDER CONSTRUCTION !

Wednesday, August 1, 2012

'Bidadari' Ibnu Batoota :) Part 1





Assalammualaikum...
Fairy nak kongsi SEMUA status milik Ibnu Batoota di wall fbnya untuk dikongsi bersama-sama agar mjadi ibrah bg kita semua :)




ok lah,tak guna saya rahsiakan lagi........alhamdulillah,ibnu batoota telah akad nikah dgn bidadarinya pada 15.7.2012 jam 6.20 ptg....
tapi kami nikah gantung dulu sbb mertua sy dan istri sy takut mengganggu ibdat di bulan ramadhan...
kenapa tak akad nikah bulan syawal?
sbb..sy akan balik ke afrika bulan syawal ni dan sy terpaksa urus visa istri sy utk sy bawak dia ke afrika bersama sy dan pihak kedutaan meminta dokumen yg mengesahkan kami sbg suami isteri utk mreka beri visa..baru kami boleh balik afrika sama2 lepas raya nanti........
jadi insyallah,bulan syawal ni baru kami tinggal sekali dan waktu itu akan kami adakan walimah,bila tarikhnya sudah tetap,akan saya jemput kalian insyallah......
 ·  · July 17 at 5:15pm · 














Semalam ahlia(isteri) sy call tgh mlm buta,call sbb nak kejut tahajud la kononnya,dia mtk sma2 thjud n doa spya hbungn kekal smpai surga n murah rezki,dan smpat sembang kjap ngn dia,crita psl mjlis bru2 ni,tibe2 tmsuk crita ttg abg ipar dia(suami akk dia)...dia sbut abg ipar dia sbg 'abul hassan'(yg bermaksud ayah kpd hassan) sbb ank akk dia dan suaminya tu namanya hassan,jd dia sbut abul hassan mrjuk kpd abg ipar dia,mula2 sy x fhm knapa dia sbut cmtu..pstu bru sy fhm..rupa2nya dia x nak sbut nama mana2 lelaki ajnabi(lelaki asing,bukan mahram) pun dpan sy sbb memuliakan sy dan tkut sy jeles tmsuk nma abg ipar sdri........ :)

sweet....

Rsulullah bersabda mafhumnya(au kama qal) jika dapat isteri yang solehah,maka separuh agama kita telah sempurna,maka bertakwalah(utk sempurnakan) agama yg lagi separuh... ^_^

*Note: tp lepas tu sy tidor balik,tak tahajud pun,ngantok sgt....heee.... :D kesian dia dpt suami hampeh mcm sy...
 ·  · July 18 at 4:24pm via mobile · 














Ya allah....sebaknya....

Jam 11:04mlm td dpt sms dari bidadariku:

"salam abg,maaf ye,td syg tertido,lpas taklim je mata ni dh nk tutup,syg lupa nk mtk maaf kt abg sblum tido.."

Note: setiap hari ahlia sy akan minta maaf pd sy sebelum dia tidur(walaupun x ada apa2 salah),dia takut mati dlm tidur dan x sempat mtk maaf kt sy kalau ada apa2 salah...td dia tertidur lpas isya',bru terbangun tu n trus bg msej ni....
Ya allah....aku redha pd dia.....aku redha pd dia....aku redha pd dia..... T_T
 ·  · July 18 at 11:14pm via mobile · 










amaran: kalau tak suka,jangan baca,jangan berak dlm status aku.

-ibnu batoota suami kejam-

hari tu bidadariku siap2 awal pagi nak keluar dgn family nya ke bandar...
semua dah siap,kemudian dia call sy...
tak dijawab..call lagi..tak dijawab...call lagi..tak dijawab..

sbb..msa tu sy tgh tidur.... =.="

lebih 10x call,kemudian sms pulak,dia call dan sms tu utk MINTAK IZIN NAK KELUAR DENGAN FAMILY....

dari pagi sampai tengahari dia call..sms..tp tak terjawab...tengahari tu baru sy bgun dan tgk byk btul misscall dan sms...

sy call balik...dan dia ckp td dia call nk mtk izin keluar,tp dah tak jwb,dia tak dpt ikut family dia keluar...dia kena tinggal sorang2 kt rumah.......baju semua dah siap,kna tukar balik...tapi sikit pun dia tak marah atau mengeluh,dia cuma jawab,allah tak tulis rezki dia keluar sana sbb tu tak dapat keluar....bkn sbb sy tidur...

T_T kejam giler ibnu batoota...
 ·  · July 20 at 3:55pm · 














  • AMARAN: status ini hanya utk yg berlapang dada menerima nasihat dan mengmbil ibrah(pengajaran) sahaja,kepada yg tak suka,tlong main jauh2,jgn kacau sini.

    korang mesti fikir aku kenal bidadari aku sebelum aku kawen kan?

    sebenarnya mcm ni...aku keluar berdakwah di pahang beberapa bulan lepas..
    aku sampai ke sebuah masjid di mentakab,,dan salah seorang jemaah masjid tu kenal aku,aku tak kenal dia..rupa2nya dia peminat blog aku...dia happy jmpak aku,sembang dgn aku mlm tu smpai 2 pg,lpas tu dia tawarkan adik ipar dia pd aku(istri aku skrg)..aku tanya orgnya mcm mna dan sbgnya..
    katanya,calon tu tak pernah ke sekolah,sejak kecil dia sekolah dlm rumah,diajar ayah dan abangnya sdri(kedua2 nya ustaz),dari menulis,membaca smpai lah menjadi alimah(ustazah),dia pakai purdah sjak kecik seawal 7 tahun,sjak kcik lg dia seorg yg sgt pemalu,tak pernah dilihat lelaki ajnabi,tak reti guna hp dan teknologi lain,rumahnya zuhud,takda tv,internet,radio,hiburan dia siang malam cuma quran dan kitab agama,sejak kecil dia dilatih mnjadi bidadari,pandai msak dan menjahit....dan dia keturunan rasulullah..

    aku trus stju utk bertemu walinya...walinya taaruf dgn ku,kemudian pggil dia ke ruang tamu utk bukak purdah dpn aku....
    dia buka...dan dia tunduk...aku sendiri tnduk sbb tlmpau malu dan aku sebak msa tu,ntah kenapa...mungkin sbb hepi sgt?
    pendek kata,aku tak nmpak muka dia,sbb dia tnduk,nmpk hidung je..dia tutup muka dgn purdah dan msuk blik dlm bilik...

    kemudian kami istikhrah 3 hari,dan aku stju,dia juga stju...walaupun kami tunang,tapi kami tak pernah berhubung,tak pernah dgr suara,tak pernah sms,sampailah akad nikah baru2 ni...
    semuanya aku berurusan dgn abangnya..

    lpas akad nikah,aku msuk ke blik pengantin,dlm tu smua adik bradik pmpuan ku dan ummi dia ada,laki semua kat luar..msa tu lah kali pertama aku tgk muka dia..tapi dia tnduk juga tak tgk aku...sarung cincin pun tergetar2...

    lpas tu aku ditinggalkan dlm bilik tu dgn dia sorg...dia duduk atas lntai,peluk lutut dia tutup muka..aku dtg dekat...dia trus menangis...aku bgtau yg aku kena balik penang(sbb kami nikah gantung),dia diam tak jwb...aku nak sentuh,tapi tak berani...last2 aku bangun utk pergi..baru lah dia tgkap tgn aku utk salam dan cium tgn aku...lpas tu dia duduk balik peluk lutut tutup muka...

    mlm tu aku call,baru aku dpt dgr suara dia....dan hakikatnya,sampai sekarang,dia BELUM PERNAH LIHAT WAJAH AKU.....(kami tak da tangkap2 gambar ke apa ke)..
    tapi dia sgt muliakan aku dan hormati aku..aku tnya kenapa stuju kawen dgn aku sdgkan tak pernah tgk aku(smpai skrg)?dia jwb...dia istikharah,tnya allah,allah tahu apa yg terbaik utk dia dan agama dia,jadi dia stju sbb jwpan istikhrah tu positif,apa yg allah sdri kata baik,apa lg keraguan perlu dia ada utk trima aku sbg suami?

    ♥ ♥ ♥

    kenapa aku cerita?

    sbb aku nak bgtau yg cinta luar nikah itu sgt jijik dan kotor,berhenti lah couple2 murahan ni...bercinta selepas nikah adalah seindah2 cinta dan 24 jam pahala,trun rahmat mencurah2...kalau couple cinta luar nikah,24 jam dosa,malaikat laknat siang malam..so korang pilih...

    kejap lagi maghrib,dah masuk ramadhan...jom lah kita bertaubat,yg masih ada kekasih haram tu,ptuskan sekarang..kita masuk dlm bulan ramadahn ni dgn pnuh kesucian ok?














bidadariku sms ajak race sapa paling byk khatam quran bulan puasa ni.......

T_T

dia kata,sejak kecik,dia dgn adik bradik mmg race sapa paling byk khatam bila dtg bulan ramadhan...kdg menang,kdg kalah...so tahun ni nak race ngn suami katanya.....

kalah lah aku..........
 ·  · July 20 at 10:02pm · 










AMARAN: STATUS INI SANGAT BAHAYA BAGI INSAN BERHATI BUSUK,JADI SILA PERGI DENGAN DIAM DAN SOPAN KALAU TAK SUKA.

aku baru lepas menangis....
Nak tau kenapa?
Korang baca sendiri sms aku dengan bidadari aku....

Ibn batoota= IB
Bidadariku= B


IB: (lepas bukak puasa bg mesej)tadi masa bukak puasa,abg pakai selimut tebal,semua org gelakkan abg dan ejek abg 'demam rindu'... :'(


B: (dalam pukul 11 mlm dia reply)assalamualaikum abg,syg baru lepas terawih dan baca quran..maaf lambat..emm..tergelak syg baca mesej abg td,ntah nak padan muka ke nak kesian..?


IB: ala sayang ni...sampai hati gelakkan abang.. :'( abang tgh baring kat riba akk abang ni,dia tengah urut dan basahkan kepala abang dgn air bunga raya dan limau,bg sejuk sikit kepala...


B: suruh akk siram je air tu smua..biar dia tak rindu-rindu lagi kat isteri dia ni... :p


IB: kejamnya isteri abang.... T_T ala nanti kita tinggal sekali,ni lah kerja sayang,bila abang demam,riba sayang la jadi mangsa..sayang tengah buat apa tu?


B: eee..abang ni,tengah sakit pun nak jiwang-jiwang ek?hm..sayang baru habiskan 10 juzuk tadi,luangkan masa utk ALLAH,sekarang tengah rehat,luangkan masa untuk suami pulak...


IB: 10 juz?alhamdulillah....dah berapa hari dah start baca quran dapat 10 juz tu?seminggu ek?


B: Eh?kenapa seminggu pulak..kan hari ni 1 ramadhan?baru sehari lah...semalam kan sayang ajak abang lumba sapa paling banyak baca quran bulan puasa ni?abang lupe yeee..?


IB: sehari 10 juzuk???? T_T ya allah......(aku terus menangis)


B: kenapa bang?biasa lah tu,bulan ramadhan kan?


IB: wallahi....bidadari abang betul-betul sejukkan hati abang...terima kasih sebab ringankan hisab abang kat akhirat nanti.....terima kasihhhhh...


B: apa abang ckp ni?sayang biasa je lah...adik beradik sayang lagi hebat-hebat...sedih tau...tak dapat baca banyak,hari ni giliran sayang masak... :'(


IB: ye lah...kan dosa-dosa isteri suami yang tanggung..kalau sayang jaga amal macam ni,senang lah abang kat akhirat nanti..hisab ringan..senang kita masuk syurga...boleh sama2 ziarah nabi kita....


B: a'ah kan bang?tak sabar nak jumpa nabi..insyallah bang,sayang janji akan jadi isteri paling baik utk abang..tak susahkan abang kat dunia dan akhirat.... :)


Note: huuuu....sedihnya...sedihnya...dulu aku fikir,segala pengorbanan perasaan,diri,jiwa,air mata yang aku tumpahkan untuk agama ni sia-sia...rupa-rupanya allah menghitung...allah tahu setiap yang aku korbankan utk agama,allah tahu dan kira air mata ku yang jatuh,allah tahu perasaan dan impian duniawi yang aku hancurkan demi agama,sekarang masa penerimaan HADIAH....... :'(

"tidak ada kekecewaan dalam agama!"
 ·  · July 22 at 1:14am via mobile · 














Maafkan saya semua..saya tahu ada hati yang meluat dan benci kepada status2 sy tentang bidadari saya...tapi mereka suara minoriti yang saya rasa mungkin jeles kot...sedangkan majoritinya mahu membaca lagi dan lagi utk mereka contohi dan pelajari bagaimana menjadi isteri yang baik..

Saya bukan tulis status2 cmni nak poyo2 tunjuk bagus,tayang2 bini...salah faham tu..tujuan sy critakan semua ini kerana utk menghancurkan mind set kita semua bhawa wanita solehah yg kita selalu dengar kisah2nya adalah KISAH SILAM/KISAH DONGENG/KISAH TELADAN ORG ZMN DULU2 yg mana zmn skrg ni mustahil....dsbbkn mind set yg sempit ni..maka org zmn skrg,bca quran skit dah rsa bagus gile,bru pakai purdah skit,dah rsa diri ahli surga,bru bljr ilmu agama skit2 dri utube,dah rsa selamat dri azab kbur,neraka,mhsyar...sbb mreka fkir SEMUA ORANG TERUK...jadi kalau kita ada amalan SIKIT,kita lah PALING SOLEHAH dalam dunia.....maka crita2 realiti sorg bidadari mcm ni sgt perlu diceritakan agar menaikkan semangat para muslimah kita utk terus menjadi lebih baik dan baik dan baik dan menjadi BIDADARI DUNIA......
 ·  · July 22 at 1:43am via mobile · 

















Ibnu Batoota
 · 1,302 subscribers
July 22 at 12:42pm via mobile · 
  • AMARAN: STATUS INI SANGAT BERBAHAYA KEPADA INSAN YANG ADA PENYAKIT DALAM HATINYA,SILA BERUNDUR DENGAN SOPAN DAN DIAM JIKA TAK SUKA,PROVOKASI ANDA SANGAT TIDAK DIALU-ALUKAN.

    Ok...nak baca ttg bidadariku lagi?(kalau dia tau satu dunia tau tentang dia,mampus aku)

    Pagi tadi lepas sahur,aku bagi mesej rindu padanya yang halal buatku....dan hatiku,betul-betul tersentuh dengan perbualan kami yang berlaku baru kejap tadi(11 pagi)

    Ibn batoota:IB
    Bidadariku:B

    IB: assalamualaikum,bidadari abg dah tidur ke?nak cakap something ni...(sms lepas waktu sahur)

    B: wa'alaikumussalam,maaf bang,tadi pagi syg tidur,lepas tu baca quran,ni baru tengok hp,tak perasan mesej abang... :'( maaf ye...abang nak ckp apa?(dalam pukul 10.30 baru dia reply)

    IB: takpe,abang pun tidur jugak tadi sebab tunggu sayang tak reply...macam ni baby,abang ada satu permintaan nak sayang tunaikan...

    B: err..menakutkan je abang ni,nak minta apa ye?

    IB: abang nak masa kenduri 2 september ni,sayang pakai abaya hitam yang abang beli kat madinah yang abang bagi sebagai hantaran baru-baru ni boleh?memang abang beli tu untuk sayang pakai masa kahwin...boleh kan?

    B: hm...boleh tu boleh bang...tapi...abaya tu ada bunga-bunga kat tangan dia dan ada batu-batu kelip kat tengah baju.......... :'(

    IB: err..abang tak faham maksud sayang...kan cantik macam tu?

    B: memang lah cantik,sayang suka sangat,terima kasih sangat,tapi tu semua kan termasuk sebagai perhiasan... :'(

    IB: jadi apa masalahnya?abang nak isteri abang cantik-cantik apa salahnya?

    B: masalahnya,sayang takut ada lelaki bukan mahram nampak sayang dalam keadaan pakai abaya cantik berhias tu....sayang tak mau berhias kepada sapa-sapa pun kecuali kat abang..... :'(

    IB: allah,allah....err..(tergamam tak tahu nak jawab apa)..jadi sayang tak pernah ada baju bunga-bunga?baju selain baju hitam?

    B: ada tu ada...tapi tak pernah sekali pun seumur hidup sayang pakai baju warna selain hitam,berbunga walau sedikit,dan apa saja jenis bentuk perhiasan walau sebijik manik pun bila keluar dari rumah...baju tu semua pakai dalam rumah je...

    IB: kenapa ye?

    B: sebab abi tak bagi,abi cakap "kalau tutup aurat tapi berhias untuk laki yang haram bagi kamu tu tengok,bermakna kamu masih belum menutup aurat!" dan sebab kedua,sayang nak berhias untuk suami sayang je nanti,sayang takut suami sayang kecewa yang sayang pernah pamerkan kecantikan sayang kat laki lain yang tak halal bagi sayang.....

    IB: (ya allah,dengan siapakah aku kahwin ni?*cakap dalam hati*)...erm....pasal kenduri tu,macam ni...sayang pakai baju hitam semua tanpa hiasan bila datang rumah abang,kemudian masuk bilik pengantin,baru tukar baju abaya cantik tu ye?abang nak sayang cantik-cantik hari tu,tapi utk tontonan kaum wanita dan abang je....ok?

    B: yeeaayy... ^_^ terima kasih abang...sayang abang... ♥

    Note: aku sendiri yang kononnya keras dalam bab aurat pun tak terfikir tentang amalan isteri aku ni,di dunia realiti,ramai perempuan tutup aurat dengan sempurna,pakai purdah dan lain2,tapi mereka pamerkan gambar2 mereka di fb dalam pakaian yang cantik2,dalam posing2 yang cantik,semua tu jadi makanan laki2 bukan mahram...dalam masa yang sma mereka anggap diri mereka sudah SOLEHAH...dan sering bagitau yang nak buat itu buat ini khas utk suami,zauji,ucapan itu utk suami sahaja,kecantikan utk suami sahaja dan lain2 yang berkaitan...sedangkan mereka baru saja 'diratah' lelaki2 ajnabi.....

    Mungkin status ini dapat insafkan beberapa insan bergelar wanita lalu mereka delete gambar2 mereka walaupun berpurdah utk tatapan suami sahaja spertimana bidadari ini lakukan....apatah lagi yang belum berpurdah,kecantikan demi kecantikannya yang milik suami(atau bakal suaminya) tersebar secara percuma kepada lelaki yang haram baginya....

    Aku bukan berfatwa itu haram ini haram..tapi aku mengajarkan kalian apa itu makna 'wanita solehah'....




Bila fairy baca, Fairy sebak. wujud lagi wanita muslimah bdasarkan acuan Rasulullah SAW. Inilah yang dikatakan wanita solehah. Fairy nak kita, sebagai muslimah mgambil ibrah dr kisah ni. Dan Fairy sgat kagum, masih wujud wanita begini. :') Dan Fairy yakin masih ramai wanita solehah bidadari syurga di dunia ni. MASIH BANYAK :D cuma, yalah, mereka tlalu mahal untuk dipersembahkan kepada masyarakat dunia. :') 






MasyaAllah. Maha Suci Allah!




Rentetan itu, Fairy nak buat sepanjang minggu ni, Fairy akan post mengenai wanita! Dalam process kita semua, muslimah, untuk sama-sama mengejar tittle Mukminah, Muttaqah dan Muthaqoffah












MINGGU JOM BUAT BIDADARI CEMBURU :)








Nantikan sambungan n___n

No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...