UNDER CONSTRUCTION !

Tuesday, November 20, 2012

Ulum Hadis part 1



Assalammualaikum w.r.b 

Sahabat. :) Sudah lama fairy xmenulis, kan? Ok. Baiklah. Fairy ingin menepati janji Fairy untuk post 'Ulum Hadis' . Untuk menentukan hadis ini shahih ataupun x, kita kene berilmu baru lah kita dapat klasifikasikan begini dan begitu. Macam ilmu3x lain juge. Kalau kita xmahir, xpandai pelajarannya, xmungkin kita mampu jawab dengan betul , kalau betul pun mesti HENTAM kan :P hehe :)




Baiklah. sebagai sesi pembelajaran pertama mengenai ulum hadis, [bertemankan buku Al-Quran dan AsSunnah di sebelah ni] fairy akan kongsikan. InsyaAllah, fairy akan jelaskan sikit3x. Fairy xberapa mahir lagi, tapi, fairy sekadar berkongsi apa yang plu. Membantu juga untuk fairy, dalam pada fairy sampaikan ilmu ini kepada org, fairy juga akan jadi mudah mengingati apa yang cuba fairy sampaikan. , kan? hehe. InsyaAllah.





[Cop! Pasal 'InsyaAllah' , ada yang mengatakan In Sha Allah plu ditulis dalam 3 patah pkataan. jikalau tidak, bermaksud mencipta Allah. Tapi, Alhamdulillah, Ustaz Azhar Idrus, Ustaz Ibnu Batoota pon sudah menjelaskan bahawa BOLEH tulis InsyaAllah kerana kita menggunakan tulisan melayu. ebaliknya, jika kita tulis dalam bahasa Arab plulah : إن شاء الله  xboleh إنشاء , So, boleh kan?]




So, kita mulakan. Jadi, kita maksud dengan takrif , yang mana Fairy yakin sudah ramai yang tahu apa yang dimaksudkan dengan hadis. tapi, tak pe. Kita ulang sahaja kembali.



Dari segi bahasa : baru, khabar.
Dari segi istilah :  pkataan, pcakapan, pkhabaran, pbuatan, takrir atau sifat yang disandarkan kepada Nabi Muhammad SAW. [yang ni dalam buku Penidikan AlQuran Dan AsSunnah]
tp dalam buku agama Islam nampak mudah siket ark? Fairy ingat lagi.
Dari segi istilah hadis bmaksud perkataan, pbuatan dan pengakuan yang disandarkan oleh Rasululah SAW.



selesai takrif hadis. kita masuk pula kepada TUJUAN mempelajari Ilmu Hadis.


  1.  Dapat memahami pkara3x yang bkaitan dengan agama dengan lebih jelas
  2.  Dapat mengetahui keperibadian sebenar Rasulullah SAW
  3.  Mendapat rahmat dan ganjaran drpada Allah SWT
  4.  Sebagai panduan bjaya di dunia dan di akhirat
  5.  Dapat mencintai dan menghayati kehidupan Rasulullah SAW
  6.  Untuk membolehkan kita beramal dengan hadis sohih
  7.  Untuk memastkan dan menilai kedudukan atau kategori sesuatu hadis sama ada hadis itu termasuk dalam kategri sohih ataupun tidak.
  8.  Memelihara hadis daripada TERCEMAR dengan hadis palsu
  9.  Untuk menolak tuduhan orientalis atau golongan antihadis
  10.  Untuk mengetahui unsur3x israeliyat dalam pentafsiran Al-Quran



Sebenarnya banyak lagi, tapi, ni antara yang penting la. yang lain penting juga. tapi, InsyaAllah boleh pike sendiri. Seterusnya, kita masuk pula ke FUNGSI hadis. Fungsi dan tujuan ni berbeza tau. korang mesti tahu, pmbaca3x blog fairy ni bijak belaka. ;)


  1.  menguatkan hukum hakam yang telah ditentukan Allah SWT di dalam AlQuran
  2.  Mentafsir dan mhuraikan ayat AlQuran yang mujmal [mujmal ni ringkas.] <- akan="akan" fairy="fairy" font="font" jelaskan="jelaskan" xfaham="xfaham">
  3.  Mentaqyid [membatasi] ayat ayat AlQuran yang mutlak [xterbatas] <- akan="akan" fairy="fairy" font="font" jelaskan="jelaskan" xfaham="xfaham">
  4.  Mentakhsiskan [mengkhususkan] ayat yang umum
  5.  Menenetapkan hukum3x yang tiada di dalam Al-Quran.


ok. Untuk 1,4,5 fairy rasa xplu ijelaskan kerana mudah difahami. Fairy akan jelaskan untuk no 2 dan juga no 3. Ok. Mhuraikan ayat Al-Quran yang ringkas. Fairy bg contoh. contoh yang paling senang dan sering dikatakan.

Allah SWT berfirman di dalam Suratul Baqarah ayat 43 : "Dan dirikanlah solat dan keluarkanlah zakat dan rkuklah bersama-sama orang yang rukuk"




Di dalam ayat ini, tidak menjelaskan berapa rakaatnya, macam mana nak solat. kan? tiada. Tapi, hadis 'mengkhusukan' 'menghuraikan' apa yang tidak dijelaskan di dalam AlQuran. Nabi bkata apa? Sollu kama roaitumuni usolli. [Solatlah kamu sepertimana kamu melihat aku menunaikan solat] <- aku="aku" alquran="alquran" asulullah="asulullah" ayat-ayat="ayat-ayat" begini="begini" begitu.="begitu." buku="buku" dalam="dalam" dan="dan" di="di" fairy="fairy" font="font" hadis="hadis" ikut.="ikut." ini="ini" insyaallah="insyaallah" jadi="jadi" ketiga.="ketiga." lihatlah="lihatlah" menjawab.="menjawab." menjawab="menjawab" menjelaskan="menjelaskan" mentaqyidkan="mentaqyidkan" mutlak.="mutlak." nbsp="nbsp" ni="ni" rasulullah="rasulullah" rujuk="rujuk" saw="saw" solat="solat" untuk="untuk" x="x" yang="yang">

di dalam Suratul Maidah ayat 3 : Allah SWT berfirman : "Diharamkan kepada kamu memakan bangkai , darah dan daging babi."

makan darah, bangkai dan daging babi. darah dan bangkai? cop! kalau begitu, banyak dh kita makan kan? Ikan , limpa, hati. habistu haramlah? naaah. Inilah fungsinya hadis.  Kemudian, Rasulullah SAW membataskan bentuk bangkai dan darah supaya dapat difahami.

Dari Abdullah bin Omar , Rasulullah SAW bersabda : Dihalalkan kepada kamu dua jenis bangkai dan dua jenis darah, maka adapun dua jenis bangkai ialah ikan dan belalang, dan dua jenis darah ialah hati dan limpa [Ruwayat Ibnu Majah]

Hujah Hujah untuk menolak golongan anti-hadis , jadi untuk mengetahui hujah, kita kene tahu , apa bentuk yang mungkin mereka utarakan kepada kita. Atau mungkin org3x non muslim yang sengja menduga ilmu kita dengan mengatakan :

  1. Hadis Rasulullah SAW adalah rekaan semata-mata.
  2. Nabi Muhammad SAW aalah manusia biasa yang melakukan kesalahan semasa menjadi nabi dan sesudahnya.
  3. Hadis atau sunnah nabi yang dikaitkan kepada baginda adalah ajaran palsu yang muncul antara 200-250 tahun kemudian.
  4. Konsep sunnah tidak pnah disebut pada zaman Rasulullah SAW dan ia timbul pada zaman pemerintahan Khalifah Omar bin Abdul Aziz tahun 101 hijrah.


Hujah-hujah yang boleh kita balas kepada soalan-soalan begini adalah :

  1. Rasulullah SAW adalah seorang 'ummi' iaitu tidak tahu membaca dan menulis. Adalah ssuatu yang ganjil dan tidak munasabah baginda mencipta hadisnya sendiri.
  2. Benar baginda seorang manusia biasa, namun baginda adalah seorang maksum yakni terpelihara daripada melakukan dosa sama ada dosa kecil ataupun dosa besar.
  3. Hadis Rasulullah SAW bukan dicatat dalam tempoh 200-250 tahun slaps kewafatan baginda sebaliknya sudah ditulis seasa baginda masih hidup. Contohnya, ditulis oleh Abdullah bin Amru, Aisyah, Muawiyyah, dan ramai lagi sahabat.
  4. Konsep sunnah sudah mulai wujud seenjak zaman Rasulullah saw lagi sebgaiman dalam hdisnya ; "Hendaklah kamu mengikut sunnahku."
  5. Umat Islam sukar melaksanakan ajaran Islam kerana AlQuran tidak menelaskan secara perinci hukum hukum Islam seperti cara mengejakan solat, puasa dan sebagainya.


Wow sudah panjang. Jadi, Fairy akan sambung Ulum Hadis ini di kemudian hari, InsyaAllah. Kita bsambung dengan pbezaan dan sedikit takrif Hadis qudsi, nabawi , Alquran. Dan tajuk ini Fairy agak 'gementar' untuk bkongsi, kerana dalam latihan yang fairy buat untuk tajuk [hadis mutawatir dan hadis ahad] Fairy hanya mampu menjawab 7 solan daripada drpada 15 soalan [subjektif (soaln struktur) + objektif ]  soalan. menunjukkan betapa lemah lg fairy dalam sub-tpik ini. tp, ta pe, fairy akan cuba. tp, kalau xboleh, fairy xkongsi lagi sehingga fairy pasti. sbb kat hadis ahad dan mutaatir ni pening sbb dia banyak cabangnya







p/s : doakan saudara3x kita di Gaza sekarang ni. Dan, ya. Mereka xmati sebenarnya, sebaliknya sekarang ini, mereka sedang bahagia di sisi Allah :') Innallah maa'na.


No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...