UNDER CONSTRUCTION !

Friday, May 3, 2013

Janji mengkhianati diri. "sahabat" berubahlah.



Assalammualaikum..

Sahabat ^^ Lama xblogging. hehehe. Banyaka kativiti la T^T kelas pon banyak. dr isnin hge sabtu xberhenti. ahad , kadang3x ada jugeee. xboleh nak tolak betapa SEKSANYA kehidupana sebagai pelajar tingkatan 5.


beralapang dadalah. walaupun, itu serendah-rendah ukhuwwah.


Mungkin, hari ni fairy lebih kepada curhat , jadi, SEMEMANGNYA TIDAK PENTING post ini. InsyaAllah, bila waktu terluang, faiey akan kembali dengan lebih banyak perkongsian rohani ^^  sbb fairy dapat banyaaaaaak sangat ilmu kebelakangan ni. fairy rasa lebih tenang dan fairy rasa seronok. mungkin, sebelum ni fairy kembali lagha, leka, lalai, tapi, alhamdulillah, tidak lama fairy berdamping dengan kegelapan.. sebaliknya, Allah kurniakan fairy cahaya untuk kembali islahkan diri ini.

Janji mengkhianati diri.


Sekarang ni, fairy sedang mengalami konflik diri. fairy rasa dikhianati oleh janji yanga sudah ditabur. Walhal, janji t7u fairy sendiri yang tabur sendiri pada 3 tahun yang lalu. Fairy pernah janji kepada sahabat fairy yang dahulunya fairy sayangi dengan sepenuh jiwa dan raga, seumpama dia ialah seseorang yang Allah amanahkan kepada Fairy untuk menjaga dia, ; perasaan 'protective' tu datang menyinggah diri tanpa plu diminta. Dan, fairy rasa menyesal menabur janji sedemikian. walaupun, pada mulanya , fairy stick dan aberpeganga erat dengan janji tu, tapi, entaha kenapa perasaan menyesal tu ada.




Fairy plu akui, MANUSIA BOLEH BERUBAH. dan, fairy xsangka dia berubah. fairy xtahu apa yang blaku sepanjang fairy di kisasa sehingga dia jadi seorang manusia yang sangat tidak memikirkan hati dana perasaana orang lain. mungkin sebelum ini fairy bersabar, tapi, entah kenapa [ sekali lagi ] , untuk isnin lepas, fairy benar3x berada pada tahap yang maksima. fairy anggap ini sebagai 'masam muka'. Bermasam muka? Tidak bertegur sapa? mmg fairy yang lakukan. mahu tahua mengapa? niat mendidik.



Fairy niat bukan mahu mengehebah sebaliknya, MAHU BERTERUS TERANG, seandainya dia membaca , fairy nak lihata apa riaksinya, dan sekiranya tidak, pon fairy suka. sbb fairy boleh perhatikan sepanjang tempoh fairy senyapkan diri, apa 'usaha' yanag dia lakukan. setakat ini masih kosong.

siatusinya bermula dengan :

S.O.L.A.T




Sewaktu itu, fairya dalam tempoh bercuti. dan, waktu itu kelas BI, Teacher tak datanag jai diganti dengan Madam WBB. so, dia benarkan kami solat sebaik azan zohor berkumandang. ok. fairy pon ajak muslimah3x ni untuk pgi solat, yanga xboleh taka mengapa lah. fairy tahu ramai yanga tengah buat homework sume tu. tak pe la. fairy bukan Allah untuk menghakimi, tapi, apa yang mungkin fairy [sebagai HAMBA yang xsempurana, yanga xboleh kawal sgat nak kawal emosi ] anggap?

Fairy boleh terima sekiranya ajawapan dijawab begini :


"Ya3x. sekejap lagai saya solat."
"Saya tgah buat homework ni, sekejap lagai saya solat."
"Waktu PSI nanti saya solat."





atau ajawapana3x yang boleh lihat 'usaha' untuk pgi solat. bukan kerena apa, at least kita boleh tahu dr jawapannya ada lah effort untuk solat. walaupun, silapnya hanya kerana melenggahkan waktu untuk bersolat. tapi, GOLONGAN begini lebih baik jawapannya daripada jawab :

'SAYA TENGAH BUAT HOMEWORK NI!' sambil menunjuk buku.

apa perasaan sahabat semua, kita ajak dengan penuh sopan, baik dan teramatlah lembut, dijawab begitu? memang, sebaik hamba Allah ITU jawab begitu, api kemarahan fairy terus membara. Terlintas sejenak di dalam hati : "AWAK NAK SURUH ORANG NON MUSLIM PANDANG TINGGI PADA ISLAM, TAPI, PERKARA WAJIB MACAM NI AWAK BOLEH TOLAK DI HADAPAN MEREKA!"

tapi, lain pula jadinya. yang dia buat, bukan buat homework , sebaliknya lebih ke arah bercakap. jadi, dalam keadaan fairy letak emosi berbanding iman, fdairy bertindak BERANI dana xmenjadi pengecut untuk kembali tegur kepada dia :

"AWak nak buat homeworkkan> dah tu buatlah homework kenapa bnyk bercakap?"

 Fairy dah tak nampak LANAGSUNG mana DIA yang dahulu? yang mana, agama sering menjadi topik perbualan dia dan fairy.

dan lebih mengejutkan, dia berubah menjadi seorang manusia yang tidak tahu MENJAGA HATI PERASAAN ORANG LAIN! bertamabah pula, mulut dia smakin bisa dan tajam. sehingga mampu membuatkan hati orang di sekeliling terasa. fairy dah simpan lama, banyak sahaja perkara yang dia bebelkan, sampai fairy pike 'KENAPA' dan ada juga yang menyakitkan hati fairy, tapi, fairy dapat diam dan sabar sbb aapa? ATAS DASAR JANJI YANG FAURY TABURKAN DULU!

kerana itu fairy katakan JANJI YANG FAIRY TABURKAN MENGKHIANATI DIRI FAIRY SENDIRI! Fairy janji nak jadi kawan yang baik kepada dia.  tapi, apa yang fairy dapat, hanyalah perasaan KHIANAT! kenapa fairy kata KHIANAT? sbb kerana janji itu fairy biarkan sahaja dan diamkana sahaja dia jadi DIA SEPERTI HARI INI / SEKARANG INI! kerana janji itulah, Fairy khianati diri fairy sendiri sehingga fairy masuk ke lubang 'keladak!'. Bukan sekadar itu sahaja.. Kerana ajanji itulah juga, fairy terpaksa melakukan semua ini.


maaflah. sungguh fairy katakan, JANJI TU MEMANG PERNAH FAIRY TABUR. tapi, orang yang fairy janjikan itu bukan KAMU. sebaliknya, orang tu dah lama pergi dan hilang. maka kiranya, janji itu terbatal. Aanaloginya, kamu berjanji membuat suatu perkara dengan seseorang. dan dia mempunyai kembar.. sehingga lah orang yang kamu janji bersama , itu mati. janji itu masih ada. tapi, adakah janji itu akan sah pada  KEMBARNYA? walhal, orangnya sudah tiada. Fairy berpegang pada itu.






Fairy xboleh kotakan janji pada orang yang boleh menyebbkan fairy menzalimi dan mengkhiantai diri fairy. Janji itu masih tetap ada, tapi, hanya 'dia' yang fairy sayang tu sahaja yang pegang kenyataan itu. bukan dia yang kini. sbb dia bukan DIA. asebaliknya dia yang fairy maksudkan dfah hilang, hanya digantikan dengan DIA yang mempunyai wajah, kulit yang sama tapi HATI DAN PERWATAKAN YANG BERBEZA.

fairy nak explain.....
'kenapa fairy xterus terang pada dia, berjumpa , bertentangan mata. bukankah itu lebih baik?'


memang betul. fairy memang bercadang pon untuk buat sedemikian. sekiranya, anda menganggap fairy pengecut, nyata sekali tidak. kerana dalam situasi itu dahulu, sewaktu DIA menjawab sedemikian, apa yang boleh fairy phatikan dia bukan banyak buat homework, sebaliknya BANYAK BERCAKAP. sehingga, fairy sendiri BERSUARA katakan padanya dengan mulut lidah sendiri ni :

"awak nak buat homeworkkan? dah tu, buatlah homework kenapa banyak bercakap."


dan sebab kedua, adalah dia BUKAN ORANG YANG BOLEH TERIMA PENDAPAT ORANG! ada sahaja alasan yang dia akan berikan. Fairy tahu, fairy dulu pun bersikap begini, tapi, setidaknya, fairy hanya peratahankan dalam kes


  • agama
  • penindasan

tapi, kalau orang bagi komen pada diri fairy, fairy terima. tapi, fairy explaina mana betul mana salah. jadi, ini sahaja wadah uintuk fairy luahkan apa yang fairy rasa selama setahun lebih ni. fairy just boleh cakap perubahan dia membuat fairy xkenal dengan dia.a sbb tu, fairy mmg dh xrapat dengan dia. dan dia plu akui itu. memang dia bukan jadi pilihan fairy untuk bercurhat. perihal3x dahulu sewaktu form 2 jadi topik di bibir dia pada waktu sekarang? itu yang afairy harapkan. jujur fairy cakap, frankly speaking, zero..

fairy tahu, fairy sendiri  banyak kekurangananya, tapi, fairy cuba atasi sedikit demi sedikit, tapi, kali ni., berbeza. fairy dah pernah lihat sisi baik pada dirinya dahulu. tapi, apa nya ini????? Kenapa dia mulai beraubah ke arah yang tidak baik, walhal orang berebut3x mengejar kebaikan, kenapa tidak dia yang DAHULU? sahabat faham tak perasaan fairy bila melihata di hadapan mata fairy, orang yang dahulunya baik, yang kadangkala ajak fairy kearah ma'ruf, tetibe berubah. fairy xboleh akata ke arah kemungkaran sbb nyata sekali bukanlah maksiat atau dosa besar, tapi, come on lah! KITA HIDUP BERPAKSIKAN DUA PERKARA juga! HABLU MINALLAH WA HABLU MINANNAS. hubungan dengan Allah dan juga HUBUNGAN DENGANA MANUSIA. itu konsep yang kita pegang.


seanadainya DIA yang fairy maksudkan membaca post ini [kalau dia xbaca pon, fairy tahu dh sbb apa. fiest, fairy dh lama xupdatee, second dia xonline] , tapi, sekiranya dia baca , fairy nak tanya..

"Awak xrasa perubahan awak> awak xrasa ramai orang mungkin terguris dengan perubahan awak. saya taka kesaha awak nak membebel atau apa, tapi, fikir, kita hidup dalam kelompok masyarakat. awak nak harapkan orang menjaga perasaan awak tapi, awak sendiri xmenjaga perasaan sahabat awak! awak muhasabaha diri balik! awak pnah cakap di hadapan orang, melalui oral muhasabah diri kalau taka de cara nak nasihatkan remaja yang mengalami zaman pemberontakan. jadi, awak cuba lihat diri awak. bukan niata saya nak salahakan awak. tapi, ini saya, awak! Ini saya yang kena. cuba kalau orang yang jahat yang kena? apa yang mungkin dia lakuakan! saya xtahu awaka sedar atau tidak, tapi, saya dah explainkan pada sebahagian rakan saya, saya KENA BERMSAM muka pada awak supaya awak BELAJAR! Belajar cara nak minta maaf. dan belajar cara menjaga perasaan orang lain. biar saya yang menjadia mangsa, asal jangan bukan orang yang xsepatutnya jadi mangsa. ada hikmahnya. niat saya MENDIDIK! 


awak ingata saya nak buat macam tu? silap sangat sekiranya awak fikir saya pedendam atau apa3x yang sewaktu dengannya. sekiaranya, awak ada atanggapan begitu, maka awak tak kenal saya :) senang cerita. semua orang tahu, saya bukan jenis pedendam atau benci pada orang. saya marah, memanga marah, tapi, saya xkan lama. saya cepat reda. sbb , itu mmg personaliti saya. saya xkan memutuskan silaturahim. saya xkan biarkan ikatan sahabat itu terputus, tapi, dalam kes macam ni, kalaua saya terus ke awak dan kembali, awak rasa saya akan terus menzalimi diri saya? atau mungkin, awaka akan kekal dengan apa yang awak lakuakan? awak pnah dengan x , cara seorang suami mendidik seorang isteri. sekiranya isterinya buat sesuatu yang tidak disukai oleh suami, suami marah. dan, salah satu caranya, biarkan isteri sehinagga isteri itu mengakui kesilapannya dan minta maaf. itu yang sedanag saya lakuakan, kalaua saya xbertindaka, saya xtahu apa yang akan jadi.


saya xkesah sampai bila pun waktunya, sbb apa ayanag saaya tahu, dia yang saya sayangi tu dh tiada :) so, saya takkan terasa dengan apa yang awak katakan. cukuplah awak. saya atahu awak suke membebel, awaka akui. tapi, awak xde NIATA LANGSUNG atau TERALINTAS adalam hati dan fikiran awak untuk B.E.R.U.B.A.H? saya minta awaka fikirkan balik. saya sudah berterus terang sekararang ni, dan saya menanti jawapan awak, dan saya terima semua jawapan awak sbb saya yakin awak mesti ada sbb sendiri. saya dah jalankana tggjawab saya untuk nasihatkan awak untuk berubah, terpulang pada awak , MAHU ataua TIDAK. tanggungjawab saya dh selesai. saya minta maafa, saya tahu ayat saya mmg kasar. saya minta maaf. tp, saya memang sengaja biar awak terasa dengana kata3x saya supaya ada ruang untuk awak befikir bukannya berlembut sehingga boleh ambil remeh. sbb ini berkaiatana dengan awak. kita xmungkin boleh bersama. masing3x ada hala tujuan. jika ditakdirkan kita dia lain isntitusi pendidikan, awak akan bertemu kawan baru. jadi, adakah awak akan terus brperangaia seperti ini? fikirlahaa. bukan sbb saya. bukan sbb rakan sahaja., tapi, berubahlaha atas Zat Yang Maha Mengetahui.Kerana Allah, sbb awk berubah. tak bolehkah awak berubaha keranaNYA?

kembalilah , k. saya rndukan awak yang dulu."




p/s : banyak alagai sebenarnaaaya yang fairy nak cakapkan. tapi, itu nantilah. fairy sendiri akan terus terang. antara dia dan fairy.

p/p/s : motiavasi fairy dh kembali. terima kasih kepada ustaaz aziz kerana kembalikan diri fairy yang selama ini fairy tercari-cari. :') fairy akhirnya sudah atemui fairy yang dulu. tiada kata yang boleh fairy ucapkan kepada ustaz selain ucapan terima kasih. InsyaAllaha, ustaz suatu hari nanti, bila saya dah berjaya, Allah akan kirimkan saya pula untuk bantu ustaz. InsyaAllah.

p/p/p/s : kesedaran dah ada. spmmmmmm!


No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...